Úspěch ve volbách je třeba zaplatit.

Biblický příběh nejlépe dokumentuje letošní komunální volby v Děčíně: Boháč jen promluví, a všichni hned zmlknou, a co řekne, vynášejí až do nebe. Chudák promluví, a už se ptají: „Co je to za člověka?“ A když zakopne, ještě ho postrčí.

Vítězné ANO předvedlo neuvěřitelný propagační výkon. Odhad nákladů kolem milionu korun je spíše střízlivý. Jistě není snadné, tak velké peníze na reklamu sehnat. Výsledek 9 mandátů tomu odpovídá. Navíc se nedá říci, že by předchozí koalice, kde ANO hrálo vůdčí roli, něco výrazně zkazila.

Podobně propagačně výrazné bylo sdružení Náš Děčín. Odhaduji náklady na propagaci zhruba na polovinu vítěze. Je zde i celá řada velmi kvalitních osobností, proto mě výsledek 4 mandátů nepřekvapil. Oceňuji i dlouhodobou chytrou strategickou kampaň. Osobně mám výhrady jen k leadrovi, který město v minulosti přivedl na hranici krachu. Můžeme jen doufat, že se z megalomanských představ minulosti vyléčil.

Druhá Volba neměla k dispozici ani pětinu zdrojů prvního ANO, přesto má nakonec celkem slušný výsledek. Za úspěch vděčí kvalitním osobnostem ve svých řadách a obětavé snaze při volební kampani.

Osobně mě nejvíce potěšily tři strany, které komunální volby opravdu prožily v nadšené kampani s minimem zdrojů. Volební uskupení Změna pro Děčín, Česká pirátská strana i ODS s podporou Svobodných neměly k dispozici ani desetinu zdrojů, co vítězné ANO, přesto získaly dva mandáty. Hodně mě těšila jejich dobrovolná propagační práce i řada chytrých nápadů ve volebních programech i v kampani. V jejich řadách je celá řada osobností, schopných v budoucnu ovlivnit komunální politiku.

Ve srovnání s nimi je třeba poměr náklady a úspěch u ČSSD úplně o něčem jiném. Oblíbený Václav Němeček vlastně děčínské sociální demokraty zachránil před nezvolením……a to je stála kampaň určitě více než „pravicovou“ ODS.

Celé to má ale druhou stranu mince. Komunální správa vyžaduje každodenní vlastně dost otravnou a nevděčnou práci. V minulosti se i v Děčíně stávalo, že řízení města vzniklé na schopnosti sehnat peníze na kampaň, nemělo dost schopných a motivovaných lidí na řešení každodenních problémů. Nadšení a snaha pomáhat svému městu se penězi nedá vždy zaplatit. Proto vítězům přeji, co nejvíce nadšených a nezištných spolupracovníků, aby nezklamali voliče ovlivněné reklamní kampaní.

Vlastimil Pažourek

Téma: 
správa města